Ett grundläggande hemmagym

home gym_206321953

Alla har inte tillgång eller råd att gå till gymmet. Bor man långt från närmsta gym har man ingen ork eller lust att sätta sig och pendla till gymmet bara en stund efter man har kommit hem. Bättre att satsa på ett hemmagym där du själv kan kontrollera verktygen och musiken.

Stretch – många gillar att stretcha före och efter ett bra gympass. Stretch i början av passet mjukar upp musklerna och kan höja blodcirkulationen lite. Stretching efteråt anser många är bra avslappning. En del påstår att det ger dig mindre träningsvärk men detta är en myt som inte har några belägg i vetenskapen.

Kondition – för att träna kondition kan man göra det lätt för sig själv och köpa ett hopprep. Det är tröttsamt att hoppa mer än några minuter och träna flera muskler i kroppen. Dock tycker många att det är lite för ansträngande och tråkigt. Då måste man köpa maskiner såsom en crosstrainer, en motionscykel eller ett löpband. Hos Gymkompaniet hittar du maskiner i flera prisklasser. Det finns en för varje budget och de erbjuder även delbetalning om man inte har råd att lägga ut tusentals kronor på en gång.

Styrka – en av de viktigaste delarna är styrketräningen. Genom att träna musklerna orkar man mer när man konditionstränar och förbränner mer kalorier under dagen. Det är dock viktigt att man gör övningarna korrekt när man styrketränar eftersom man annars kan skada sig. Om du tänker lära dig en ny övning är det bra om någon annan är med och kollar att du håller rätt form.