Flåset är viktigt

Idag är nästan var tredje svensk överviktig. För att vara överviktig behöver man absolut inte väga 200 kilo, men aningen för mycket. Bara att väga 5-10 kilo för mycket kan göra att riskerna för att få diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och för högt blodtryck ökar. Övervikt är vanligt i hela världen och även här i Sverige. Det är heller inte bara överviktiga personer som kan ha dålig hälsa. Att vara smal och stillasittande är minst lika ohälsosamt. Dock kan du snabbt komma i form igen och bli hälsosam.

Få upp flåset

Konditionsträning är väldigt viktig för kroppen, framförallt för hjärtat. När vi tränar hårdare får hjärtat jobba extra. Det är det vi brukar kalla att ”få upp ett flås”. För många kan den här biten kännas ganska jobbig i början, men med tiden blir det lättare. De positiva sakerna med just flåset är att vi tränar hjärtat att jobba ordentligt. Hjärtats kapacitet blir bättre och med tiden kommer vi även att orka träna och jobba hårdare. Men det är inte bara under själva träningen som du kommer att se positiva effekter av att du tränat. Även i vardagen är det bra att ha en god kondition, då du ska gå i trappor, springa till bussen och liknande.

Fimpa ciggen

Att komma i form kan kännas lite trögt i början, men så fort du börjar träna kommer du känna dig gladare. Ju mer du tränar, desto gladare blir du. Efter ett tag kommer din kropp vänja sig vid att få ta i lite med jämna mellanrum och ett riktigt sug efter regelbunden träning uppstår. Om du har den dåliga vanan att röka gäller det dock att fimpa ciggen för att få full effekt av träningen. Rökning har en väldigt skadlig påverkan både på din kropp och på träningen. När du röker slår hjärtat snabbare, vilket gör att du fortare blir trött. Med andra ord blir det inte mycket energi över till träningen.