Grunderna för ett bra leverne

good health

Det finns flera vägar att gå för att försöka förhindra att man får krämpor och problem med kroppen. Genom att ha ett bra leverne kommer du att få ett bra leverne.

Ät bra

Mycket grönsaker och frukt, smala proteinkällor som fisk, kyckling och ägg samt äta frukt och ekologiska spannmål. Man behöver inte exkludera något ur kosten, men ingenting ska ätas i överdrift. Se bara till att alltid få in dig 500 gram grönsaker eller frukt och bär om dagen.

Undvik halvfabrikaten och gör maten från grunden, den blir både godare och hälsosammare. De minuter du sparar in på att mikra istället för att laga, kan även ta minuter från ditt liv om du väljer att äta fel under lång tid.

Undersökningar

Gå gärna på årliga hälsokontroller. Håll uppsikt över ditt blodtryck och insulin. Åldersdiabetes drabbar många och mycket stress eller övervikt kan leda till högt blodtryck.

Besök gärna en naprapat med jämna mellanrum. De kan känna om det är problem med dina leder och kan också ta bort knutor ur rygg och axlar. En knuta känns ofarlig, man är bara lite öm, men det kan vara början på en ond cirkel: du spänner dig för du har ont och du har ont för att du spänner dig. Man ska aldrig gå omkring och ha ont i onödan: en naprapat kan ge dig en smärtfri vardag och ge tips på hur du håller smärtan borta i framtiden.

Träningen

Det som brukar vara svårast är att hålla igång och träna varje dag. Det behöver inte vara mycket men man borde röra på sig minst en halvtimme om dagen. Har man ett stillasittande jobb måste träningen ske genom friskvården eller efter arbetstid. De som är aktiva på arbetet får mycket gratis och behöver kanske bara ta en lättare promenad eller ett snabbare styrketräningspass för att hålla sig till godo. Huvudsaken är att man alltid försöker hitta en aktivitet under dagen som gör att du får igång kroppen och gärna blir varm i kroppen.