Hitta tid att träna som småbarnsförälder

Även utan barn har somliga problem att hitta tid i vardagen för träning. När barn är med i bilden kan det lätt bli ännu svårare. Speciellt om det är nyfödda vi talar om. Men det finns alltid sätt att få in ett och annat träningspass, även om de kanske kommer att bli rätt så kort.

Med nyfödda är man ju alltid beredd på att de behöver mer eller mindre konstant uppmärksamhet. Alla föräldrar vet ju hur mycket man exempelvis bär omkring de små liven varje dag. Men tänk på att träning kommer i många olika former och man behöver inte nödvändigtvis intensivträna för att få resultat.

Även lättare träning som promenader eller yoga kan ge resultat. Och det finns ju saker som bärsjalar och selar som lämnar händerna fria till annat. Tänka bara på att det inte går att bära barnet på detta vis i alla möjliga träningsformer och övningar. Barnets säkerhet går självfallet över allt annat.

När barnen börja växa upp är det inte alltid det känns som man har mer tid över än när de var nyfödd. Men det kan absolut vara lättare att ta tid från vardagen att träna lite när de har börjat leka själv. Ett tips är att helt enkelt göra upp en plan tillsammans med sin partner om att var och en ska kunna ge sig iväg och träna en stund två eller tre gånger i veckan. Och det behöver som sagt inte vara ett entimmespass det handlar om. Att bara få träna i 20 minuter eller en halvtimme är fortfarande positivt.

Vid en viss ålder kan man till och med börja uppmana barnen att träna samtidigt. Detta är extra positivt då många rapporter på senare tid har indikerat att barn spenderar allt för mycket tid stillasittande.