Träning under graviditeten

Under graviditeten känns det lockande att äntligen få slappna av, äta det du vill och bara ta det lugnt medan partnern hämtar tofflorna och sköter hushållet. Riktigt så går det inte till, det är inte ens ett hälsosamt alternativ.

Förr i tiden gav man rådet att gravida skulle ta det lugnt och inte överanstränga sig. Men det måste vi sätta i sambandet: kvinnor bar korsetter som trycka ihop deras organ, de utstod tyngderna från sina kläder, levde i ett samhället som inte förstod hälsa eller hygien och där barndödligheten var hög. Att föda barn var farligt för bara hundra år sedan. Idag är det annorlunda och det bästa du kan göra för dig själv och barnet är att fortsätta träna och röra på dig.

Om magen blir tung kan du skaffa hjälpmedel för att avlasta ryggen. Du kan köpa stöd och passande kläder hos Graviditetskollen. Där hittar också bra kosttillskott som kan hjälpa dig att få alla vitaminer och mineraler som du behöver för att må bra.

Du behöver inte anstränga dig så du når din maxpuls men blir varm i kroppen och få lite flås. En promenad i rask takt kan räcka som motion för dagen såvida du fortfarande rör dig lite i vardagen. När magen blir större och foglossningar eller vikten gör sig påmind, kan du istället börja simma. I vattnet har du full rörelsefrihet och slipper påverkas av svullna fötter, trötta knän eller höftsmärta vid rörelse. Simning sägs till och med minska risken för missfall under de första veckorna. Hård träning kan få motsatt effekt så tänk på att ta det lugnt om du är van atlet.