Undvik träningsskador på gymmet

12011211-highlighted-foot-of-woman-on-treadmill

Alla kan skada sig oavsett sport som utövas. Däremot kan man absolut minska sina risker. Den som styrketränar kan bland annat tänka på följande:

  • Värm upp – Mellan 5 och 10 minuter för att få upp puls.
  • Värm upp övningen – Inför varje övning kan man köra med betydligt lättare vikter. Detta för att mjuka upp just dessa muskelgrupper.
  • Träna rätt – Gör övningarna exakt som är tänkt. Att använda sig av PT i början är en fördel för att lära sig hur maskinerna ska användas på korrekt sätt
  • Variera – Vissa muskelgrupper är roligare att träna än andra men låt inte det påverka hur träningen läggs upp. Variation är viktigt.
  • Koncentration – Lägg fokus på det du gör. Det gäller oavsett sport. Med fokus gör man mer rätt och ser faror som kan uppkomma
  • Träna dubbelt – Att träna med en kompis är trevligt. Men det blir även mer säkert eftersom man hjälps åt att se om man tränar fel.
  • Testa inte ! – Efter en skada ska man inte ”testa” och se om muskeln håller. Fråga en sjukgymnast om passande träningsprogram. Många kommer tillbaka för snabbt – och får sedan nya skador.